tisdag 21 oktober 2008

Skåne, mitt skåne

Fortfarande har jag inte lyckats ladda upp några bilder, jag skäms men hoppas att det inte skrämmer iväg någon. Låt istället er fantasi flöda när jag berättar om den prima automat jag såg igår på en ganska angenäm lunchrestaurang här i Malmö. Maskinen krävde visserligen sitt manuella arbete i form av påfyllning och tömning, men utöver det så arbetade den snabbt och spred samtidigt effektivt en doft kring sig som påminde mig om min barndom. Det var en lycklig barndom så jag kommer garanterat att återvända och pröva deras kaffe igen. En stor kopp nattsvart kaffe fick jag för bara 8 kronor när jag åt lunchen, så det kändes nästan som att jag rånade stället. Jag lämnade växeln i dricksskålen trots att jag inte brukar betala extra för annat än extraordinär service, men det här var en extraordinär maskin så några glänsande mynt var en billig penning för att lätta på ett samvete som annars hade tyngt mig hela dagen. Jag frågade vilket kaffe de använt sig av och kvinnan bakom disken log när hon på bredaste skånska förklarade att det såklart var Zoégas Skånerost. Vi skrattade. Naturligtvis, svarade jag. Naturligtvis.

Inga kommentarer: